Opgelicht via internet, wat nu?

Elke maand worden er miljoenen deals over de koop en verkoop van spullen die mensen aanbieden op Marktplaats of Ticketswap gesloten. Op elk willekeurig moment staan er op Marktplaats al zo’n zeven miljoen advertenties. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat niet alle advertenties eerlijk zijn en dat daardoor niet alle verkopen eerlijk verlopen. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat je keurig een koopsom naar iemand overmaakt, maar vervolgens nooit het product ziet waarvoor je die koopsom betaald hebt. Ook kan het zijn dat iemand belooft het geld over te maken voor een product, maar dat na verzending hiervan er vervolgens nooit wordt betaald. Wat zijn dan de juridische mogelijkheden tegen deze vormen van oplichting?

Aangifte bij de politie

Natuurlijk willen verschillende partijen dat de handel via internet zo goed mogelijk beschermd wordt. De politie is één van die partijen. Bij oplichting via internet is het slim om aangifte te doen bij de politie, oplichting is namelijk strafbaar gesteld in artikel 326 van het Wetboek van Strafrecht. Aangifte is gemakkelijk (online) te doen via www.politie.nl. Het is echter de vraag of de politie wel iets met die aangifte doet. Zo bekijkt de politie of de persoon vaker veroordeeld is voor oplichting en naar de omvang van de oplichting. Een enkele aangifte tegen iemand leidt dan ook niet snel tot strafrechtelijk onderzoek. Daarnaast is het alleen mogelijk om geld terug te krijgen via de politie als de zaak wordt voorgelegd aan de strafrechter door de Officier van Justitie. Via aangifte bij de politie is het dan ook lastig om de andere partij aan te pakken en om jouw geld terug te krijgen.

Verplichtingen en plichten over en weer

Naast een strafrechtelijke weg is er ook nog een civielrechtelijke weg die gevolgd kan worden. Als je het via internet met een persoon eens wordt over de aankoop van bijvoorbeeld een studieboek, ontstaat er een koopovereenkomst. De koopovereenkomst staat in artikel 1 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Bij het sluiten van een overeenkomst ontstaan er meerdere rechten en verplichtingen voor de verkoper en de koper. Zo is de koper verplicht om de koopsom te betalen en moet de verkoper het goed overdragen aan de koper. Komt een partij zijn verplichting niet na, dan pleegt deze wanprestatie. Koop je bijvoorbeeld een fiets, en laat de verkoper na deze te leveren dan is het belangrijk de verkoper in gebreke te stellen.
Zo kan een koper van een fiets een brief sturen naar de verkoper om de fiets binnen twee weken te leveren. Doet de fietsverkoper dat alsnog niet , dan is hij in verzuim (dan schiet hij tekort). Als hier sprake van is, staan er verschillende opties open. Zo kun je bijvoorbeeld het betaalde geld terugeisen door de koop te ontbinden, eisen dat de verkoper alsnog het product levert of als je de koopsom nog niet hebt betaald, wachten met betalen. Als je de verkopende partij bent kun je eisen dat de koopsom betaald wordt, het product terugstuurt of wachten met het versturen van het product. Als de andere persoon echter onder een valse naam heeft gehandeld, wordt het lastig om nog contact te krijgen met deze persoon .

Wat als het toch mis gaat?

Let altijd goed op bij het kopen en verkopen van spullen via internet. Google de naam van de andere partij, check zijn bankgegevens en bekijk bijvoorbeeld of diegene een Facebook of LinkedIn heeft. Is het toch misgegaan met een koop of verkoop op internet? Het Juridisch Steunpunt zit op maandag t/m donderdag van 12:00 – 17:00u voor je klaar om je gratis en geheel vrijblijvend verder te helpen met dit soort kwesties. Je kunt het Juridisch Steunpunt bereiken via steunpunt@groningerstudentenbond.nl of door op bovenstaande uren te bellen naar 050 – 363 4675. Ook kun je altijd het kantoor van de Groninger Studentenbond even binnen lopen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *