Warenhuis of .NL?

webSteeds meer consumenten winkelen online. Meer dan zeven op de tien Nederlanders winkelt op het internet. In de afgelopen tien jaar is het aantal webwinkels in Nederland verzesvoudigd. Een van de voornaamste redenen van het recente faillissement van de V&D, aldus verschillende experts. Deze ontwikkeling versterkt de roep om goede online-consumentenbescherming. Hoe is het met deze bescherming in Nederland gesteld? Wat te doen indien het bestelde defect is, of niet naar wens is?

Sinds december 2013 is de positie voor consumenten die online winkelen aanzienlijk verbeterd. Zo is in de gehele Europese Unie de termijn voor het herroepingsrecht vastgelegd op een minimum van veertien dagen. Het herroepingsrecht betekent dat wanneer je online iets koopt, je de overeenkomst binnen veertien dagen kan ontbinden. Dit recht is geharmoniseerd in de Europese Unie en gebaseerd op de richtlijn 2011/83/EU, deze kun je hier vinden. De webwinkel is verplicht een standaardformulier aan te bieden waarmee je de overeenkomst kunt ontbinden. Heb je de overeenkomst ontbonden, dan heb je nog veertien dagen om het product te retourneren. In de praktijk bieden grote webwinkels zoals Zalando een langere herroepingstermijn aan. Dat is fijn, maar bedenk dat een termijn van veertien dagen het minimum is.

Op welke manier mag je testen of het product aan jouw wensen voldoet? Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen het proberen en het gebruiken van een product. Zo mag je kleding wel passen maar is het niet de bedoeling dat je deze gaat dragen. Per product zal verschillen wat onder proberen en wat onder gebruiken valt. Wees voorzichtig want een eventuele waardevermindering kan in rekening gebracht worden. Opvallend is dat wanneer je online een product aanschaft, je meer vrijheid hebt om deze te proberen dan wanneer je deze in een fysieke winkel koopt. Schaf je een laptop via de webshop van een elektronicagigant aan en ben je ontevreden, dan kan je deze retourneren en dien je het volledige aankoopbedrag terug te krijgen. Schaf je dezelfde laptop aan in de fysieke winkel van de elektronicagigant, en krijg je spijt van de aankoop, dan heb je –wettelijk gezien- geen recht op teruggave van het aankoopbedrag.

Indien je niet tevreden bent over je aankoop, dien je dan zelf de retourkosten te betalen? In beginsel dien je als consument deze kosten zelf te dragen, tenzij de webwinkel heeft nagelaten dit aan jou mee te delen. Dit geldt uiteraard niet indien het product niet naar behoren functioneert. In dat geval heb je recht op een vervangend product en zijn de retourkosten voor rekening van de verkopende partij.

Al deze rechten zijn leuk en aardig maar pas echt interessant wanneer je ze ook kan afdwingen. Gelukkig zijn veel webwinkels aangesloten bij keurmerken voor webwinkels zoals Thuiswinkel Waarborg en Stichting Webshop Keurmerk. Kom je er niet uit met de webwinkel maar is deze wel aangesloten bij een keurmerk, dan kun je een klacht indienen bij het betreffende webwinkel-keurmerk. Deze zal dan zoeken naar een passende oplossing. Overigens is het sinds februari 2016 ook mogelijk je klacht te melden bij het platform voor onlinegeschillenbeslechting. Dit is een initiatief vanuit de Europese Unie om het zowel voor consumenten als ondernemers mogelijk te maken om tot een effectieve geschillenoplossing te komen. Webwinkels zijn verplicht op zowel de website als in hun algemene voorwaarden naar dit platform te verwijzen.

Het mag helder zijn, informeer jezelf wanneer je een online-aankoop doet. Is er een standaardformulier aanwezig om de overeenkomst te ontbinden? Vermeldt de webwinkel wie de retourkosten draagt? Waar kan ik terecht met een eventuele klacht?

Het bovenstaande maakt duidelijk dat het aardig goed gesteld is met de online-consumentenbescherming in Nederland. Opvallende conclusie is dat je op dit moment je die nieuwe televisie beter online kan aanschaffen dan in de fysieke winkel.

Heb je vragen over het herroepingsrecht of zit je met een andere juridische kwestie? Neem dan hier contact met ons op voor gratis juridisch advies.

Dit artikel is geschreven door Roderik de Haan, medewerker bij het Juridisch Steunpunt.

Publicatiedatum: 22-06- 2016.

##DISCLAIMER##

Het Juridisch Steunpunt van de Groninger Studentenbond (GSb) is een onderdeel van de Studentenlijn (LSVb). Het Juridisch Steunpunt besteedt veel aandacht aan de juistheid en volledigheid van de verstrekte informatie. Het Juridisch Steunpunt Groningen is niet verantwoordelijk en aansprakelijk voor eventuele fouten en onvolkomenheden in de verstrekte informatie. Indien we opmerkzaam worden gemaakt van onjuistheden, zullen wij deze verbeteren. Tevens is het Juridisch Steunpunt Groningen niet aansprakelijk voor enige vorm van schade, materieel en immaterieel, veroorzaakt door het gebruik van de inhoud, goederen of diensten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *