Schadevergoeding bij vertraagde vluchten. Wat zijn de rechten van vliegtuigpassagiers?

De winter komt weer om de hoek kijken. De meeste mensen hebben zin in de feestdagen, vakantie en (het liefst) een beetje sneeuw. Dit zorgt voor heel veel positieve gevoelens. Echter, de winter kan naast deze positieve gevoelens ook negatieve situaties opleveren. Stel je voor: je wilt de feestdagen doorbrengen met je familie in Australië. Ruim van tevoren heb je een vlucht geboekt om daar naartoe te gaan. Eenmaal aangekomen op het vliegveld zie je dat je vlucht vertraging heeft door een hevige sneeuwbui en nu kom je niet op tijd op je bestemming aan. Het kan ook zo zijn dat je bus of trein bijvoorbeeld niet meer rijdt en je uren vastzit op een station. In deze blog leggen wij uit wat je rechten zijn bij vertraagde of geannuleerde vluchten.

Sinds 2005 is er een verordening van kracht die duidelijkheid schept over de vergoeding van de geleden schade als je vlucht vertraagd of geannuleerd is. Deze verordening wordt de EU-verordening 261/2004 genoemd. De Verordening is alleen van toepassing als:
– De vlucht vanaf een Europese luchthaven vertrekt;
– De vlucht vanuit een land buiten de Europese Unie vertrekt en aankomt op een Europese luchthaven. Deze vlucht moet worden verzorgd door een Europese luchtvaartmaatschappij

Het is wel belangrijk om te weten dat de Verordening niet van toepassing is op passagiers die tegen een gereduceerd tarief of geheel gratis reizen.

Als je vaststelt dat de Verordening van toepassing is op jouw situatie, is de volgende vraag welke rechten je aan deze Verordening kunt ontlenen. In het algemeen is het zo dat je recht hebt op verzorging als er sprake is van een vertraging van meer dan twee uren. Daarnaast heb je recht op een compensatie bij een vertraging van meer dan drie uren. Het recht op verzorging bestaat uit een maaltijd, een verfrissing en twee gratis telefoongesprekken. De maaltijd en verfrissingen moeten wel in een redelijke verhouding staan tot de vertragingstijd. Dus hoe langer je moet wachten, hoe meer maaltijden en verfrissingen je moet krijgen. Biedt de vliegtuigmaatschappij je geen verzorging of accommodatie aan, dan kun je dit zelf regelen en het geld later terugvragen bij de vliegtuigmaatschappij waarmee je zou vliegen. Het is dan wel noodzakelijk dat je alle bonnetjes bewaart, zodat je deze als bewijs kan tonen.

Er zijn een aantal situaties waarin je recht hebt op compensatie. Dit is het geval wanneer:
– De vlucht kort voor vertrek wordt geannuleerd
– Je niet mee mag met de vlucht
– De vlucht met meer dan drie uren is vertraagd

Bij de eerste twee situaties heb je meerdere opties. Zo kun je ervoor kiezen om een vergelijkbare vlucht naar je eindbestemming te krijgen of een retourvlucht naar het vertrekpunt te nemen. Bij een vertraging van meer dan vijf uren kun je ervoor kiezen om de vlucht te annuleren en een volledige terugbetaling van je vliegticket te vorderen.

Als de vlucht meer dan drie uur vertraagd is of de vlucht kort voor vertrek geannuleerd wordt, heb je recht op compensatie. Dit geldt ook als je geweigerd wordt op de vlucht of als je de aansluiting hebt gemist. Hoe hoog de compensatie is hangt af van de afstand van de vlucht.

Vluchtbestemmingen binnen de EU
• €250 compensatie bij een vlucht tot 1500 km
• €400 compensatie bij een vlucht van meer dan 1500 km

Vluchtbestemmingen buiten de EU
• €250 compensatie bij een vlucht tot 1500 km
• €400 compensatie bij een vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
• €600 compensatie bij een vlucht van meer dan 3500 km

Er zijn ook situaties waarin de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk is voor het probleem dat ontstaat met de vlucht. Dan is er sprake van buitengewone omstandigheden. Onder een buitengewone omstandigheid wordt een overmachtssituatie voor de vliegtuigmaatschappij bedoeld. De vliegtuigmaatschappij kan dan zelf geen actie, die behoort tot haar normale werkzaamheden, ondernemen. Doordat de maatschappij er niets aan kan doen, zijn ze niet verantwoordelijk en heb je geen recht op een compensatie. Als het personeel van de luchtvaartmaatschappij gaat staken, is er geen sprake van een buitengewone omstandigheid. Terrorisme, stakingen van derden en weersomstandigheden, zijn wel voorbeelden van buitengewone omstandigheden.

Sneeuw
We zijn weer in de tijd van sneeuw en ijs aangekomen en deze omstandigheden vallen ook onder de categorie buitengewone omstandigheden. De vliegtuigmaatschappij kan maar tot een bepaalde hoogte actie ondernemen om te voorkomen dat de vluchten vertraagd worden of zelfs vervallen. De vliegtuigmaatschappij moet kunnen aantonen dat zij niet verantwoordelijk is voor de vertraging. Bijvoorbeeld, op maandag 11 december was er veel sneeuw gevallen. Hier kan de vliegtuigmaatschappij niets aan doen en zullen je rechten op een vergoeding vervallen.

Maar niet al je rechten vervallen. In de Verordening 261/2004 is bepaald dat je nog wel recht hebt op verzorging en op een accommodatie, als dat nodig is. Dit hangt er wel weer vanaf hoe lang je vertraging is en hoe ver je bestemming is.

– Bij een vlucht van 1500 km of minder en twee uren of meer vertraging
– Bij een vlucht binnen de EU van meer dan 1500 km
– Bij alle vluchten tussen de 1500 en 3500 km, die drie uren of meer vertraging hebben
– Bij alle andere vluchten die vier uren of meer vertraging hebben

Je hebt recht op een accommodatie als je genoodzaakt bent om je verblijf met één of meerdere dagen te verlengen, omdat je moet wachten tot je vlucht vertrekt. De vliegtuigmaatschappij moet dan een accommodatie voor jou regelen en betalen. Dit is inclusief het vervoer van en naar de accommodatie vanaf het vliegveld.

Heb jij bijvoorbeeld die maandag 11 december last gehad van vertraging door de sneeuw en voldoe je aan de voorwaarden die we hebben genoemd, dan had jij misschien wel recht op verzorging en eventueel recht op een accommodatie. Wil je weten of dit echt zo is, bel dan naar 050-363 4675 of stuur een mailtje naar steunpunt@groningerstudentenbond.nl. Wij willen het graag voor je uitzoeken!

Ben je benieuwd wat je kunt doen bij vertraging in het openbaar vervoer? In ons volgende blog van januari, krijg je hier antwoord op. Houd onze Facebook-pagina in de gaten!

Deze blog is geschreven door Malu Ayoub en Jeldau Papma, medewerkers van het Juridisch Steunpunt.

Publicatiedatum: 21-12-2017.

Het Juridisch Steunpunt is van ma. t/m do. geopend van 12:00 tot 17:00 uur en bestaat uit meerdere medewerkers. Het kan zijn dat je vraag niet van begin tot eind door dezelfde mede-werker behandeld wordt, maar dat je soms van een andere medewerker antwoord zult krijgen. Wij zijn telefonisch te bereiken op 050 – 363 4675, via de Facebookpagina Juridisch Steunpunt Groningen of via de mail steunpunt@groningerstudentenbond.nl. Je kunt ook bij ons langskomen op kantoor.


##DISCLAIMER##
Het Juridisch Steunpunt van de Groninger Studentenbond (GSb) is een onderdeel van de Stu-dentenlijn (LSVb). Het Juridisch Steunpunt besteedt veel aandacht aan de juistheid en volle-digheid van de verstrekte informatie. Het Juridisch Steunpunt Groningen is niet verantwoor-delijk en aansprakelijk voor eventuele fouten en onvolkomenheden in de verstrekte informatie. Indien we opmerkzaam worden gemaakt van onjuistheden, zullen wij deze verbeteren. Tevens is het Juridisch Steunpunt Groningen niet aansprakelijk voor enige vorm van schade, materieel en immaterieel, veroorzaakt door het gebruik van de inhoud, goederen of diensten.