Een goede kamer voor een eerlijke prijs is nog altijd niet vanzelfsprekend. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van het Dagblad van het Noorden en internetsite Sikkom. Hun bevindingen zijn schokkend maar een goed teken voor de hurende student. Van de ruim 1800 zaken die de huurcommissie heeft behandeld – voor een groot deel ingediend door studenten – bleek in driekwart van de gevallen dat de gevraagde huur te hoog was. De huur werd daarna gemiddeld met maar liefst een kwart verlaagd.

De zaken gingen vooral over servicekosten. De verhuurder van een kamer mag bovenop de kale huurprijs kosten in rekening brengen voor niet alleen gas, water en elektriciteit maar ook voor schoonmaak en tuinonderhoud. In 91 procent van de zaken moesten de servicekosten worden verlaagd, die daarna in veel gevallen met de helft omlaag moesten.

Ook studenten die binnen zes maanden, nadat ze in een kamer waren gaan wonen, hun beklag deden over een te hoge kamerhuur werden beloond: in 92 procent van de gevallen moest de huisbaas de huur naar beneden bij stellen. Hierdoor hoefden studenten soms zelfs tot eenderde minder huur te betalen.

‘ “Huisbazen maken misbruik van studenten”, oordeelt secretaris Tina Fahner van de Groninger Studentenbond (GSb). De uitspraken van de huurcommissie sterken haar in die mening. Volgens haar dienen zich maandelijks twintig nieuwe zaken aan bij de GSb. ,,Vorige maand zelfs dubbel zo veel zaken.” Fahner zegt dat er structureel te veel wordt betaald door studenten voor hun kamer en servicekosten.

Dat onderschrijft Manuel Bonasia, coördinator huurteam van de bond. ,,Het probleem is dat studenten kwetsbaar zijn. Ze zijn bang dat hun huisbaas ze op straat zet als ze een klacht indienen. Maar dat is onzin. Je kunt er niet uitgezet worden als je naar de huurcommissie stapt omdat je de huur te hoog vindt.” ‘ (Bron: DvhN)

Voorpagina DvhN 15-10-2015