Vergoeding bij vertraging van het openbaar vervoer. Wat zijn je rechten als je met het openbaar vervoer reist?

Dagelijks reizen veel Nederlanders met het openbaar vervoer naar hun werk of naar school. Echter verloopt dit niet altijd zo comfortabel als het misschien lijkt. Vaak krijgen reizigers te maken met vertragingen, wat tot veel irritaties kan leiden. Hieronder zal kort beschreven worden wat jij kunt doen indien je vertraging hebt opgelopen tijdens jouw reis. Wellicht heb je nog recht op een compensatie voor je opgelopen vertraging.

Wanneer je een kaartje koopt voor de trein sluit je een contract met de vervoerder. Zodra je de trein instapt, ga je akkoord met de voorwaarden van de reis. Wanneer je door een storing, vertraging of gemiste aansluiting vertraging oploopt tijdens een treinreis kun je recht hebben op een vergoeding. De vervoerder heeft in de meeste gevallen van te voren vastgesteld wanneer dit het geval is en hoeveel je kunt krijgen. Tegenwoordig kun je bij de meeste vervoerders via internet een vergoeding aanvragen. Op de reisplanner van de vervoerder kun je het door jou gereden traject terugvinden en zien hoeveel vertraging je hebt opgelopen.

Hieronder de bekendste vervoerders met hun regeling kort samengevat.

De NS

Bij de NS zijn de vergoedingsbedragen afhankelijk van het vervoersbewijs en de duur van de vertraging. Bij de NS krijg je geen vergoeding als je vertraging minder dan 30 minuten bedraagt (bij Intercity direct minder dan 15 minuten). Daarnaast betaalt de NS alleen de vergoeding indien de schade op meer dan € 2,30 vastgesteld wordt. Geeft de NS van te voren aan dat er een langere reistijd verwacht wordt, dan is een vergoeding niet mogelijk. Zijn er van te voren extreme weersomstandigheden voorspeld (denk aan sneeuw, ijzel of storm) en geeft de NS aan dat dit extra reistijd kan geven, dan kun je dus geen aanspraak maken op een vergoeding. Ook worden er bij extreme overmachtssituaties geen vergoedingen uitgekeerd (denk aan stakingen, landelijke stroomstoringen of dreigingen van terroristische aanslagen).

Je hebt bij de NS drie maanden de tijd om een vergoeding te vragen, daarna komt je recht te vervallen. Op de site van de NS kun je onder het kopje ‘Geld terug bij vertraging’ een tabel vinden met de tarieven. Let op dat, indien je met een studentenreisproduct of een ander abonnement hebt gereisd, je kijkt naar de tarieven die voor het abonnement zijn gegeven. Je hebt dan recht op een lagere vergoedingspercentage.

Een aanvraag tot vergoeding kan bij de NS zowel via hun website als per post worden gedaan.

Voor meer informatie: klik hier

NS International

Reis je binnen Europa met de trein en heb je dit via de NS geregeld, dan reis je met een NS International ticket. NS International werkt met een andere vergoedingsregeling dan het binnenlandse treinverkeer van de NS. Bij NS international heb je pas recht op vergoeding als je meer dan 60 minuten vertraging hebt opgelopen. De vertraging mag bij aankoop van de ticket niet al bekend zijn (denk aan vertragingen door werkzaamheden aan het spoor of aangekondigde stakingen). De hoogte van het compensatiebedrag is afhankelijk van de vervoerder (Bijv. Thalys, Eurostar, etc.). Ook dit is op de website van de NS te vinden onder het kopje ‘Compensatie bij vertraging’.

Compensatie kun je via hun website of per post aanvragen.

Bij NS International krijg je de compensatie uitgekeerd in de vorm van een tegoedbon. Deze is 12 maanden geldig en is te gebruiken indien je een nieuwe internationale ticket koopt.

Voor meer informatie: klik hier

Arriva

Ook bij Arriva kun je via hun website vergoeding aanvragen. Arriva keert geen vergoeding uit indien er sprake is van een overmachtssituatie(denk aan extreme weersomstandigheden of aanrijdingen met personen). De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van het traject en de regio. Aanspraak maken op de vergoedingsregeling kun je doen door het contactformulier in te vullen op de site van Arriva.

Voor meer informatie: klik hier

Syntus

Syntus regelt zowel bus- als treinvervoer op verschillende plaatsen in Nederland. Bij het treinvervoer is het mogelijk om een vergoeding te vragen indien je meer dan 30 minuten vertraging hebt opgelopen. De vergoeding moet daarnaast meer bedragen dan € 2,30. Je moet binnen 3 maanden een verzoek voor vergoeding doen, anders komt je recht te vervallen. Daarnaast krijg je geen geld terug indien er sprake is van een overmachtssituatie (denk aan een stroomstoring met landelijke uitstraling, een staking of uitzonderlijke weersomstandigheden zoals storm en sneeuw) of dat de vertragingen van te voren zijn aangekondigd. Indien je reist met de Syntus Dagkaart en/of het Syntus-SuperTicket, krijg je ook geen vergoeding.

Voor meer informatie: klik hier

Vertragingen met de bus

In de Europese Verordening is er geen vergoeding vastgesteld voor vertragingen, betreffende diensten, waarbij de geplande reisafstand minder dan 250 km beslaat. Busmaatschappijen zullen dus meestal bij vertragingen geen vergoedingen uitkeren. Mocht je grote vertragingen met de bus hebben opgelopen, dan is het raadzaam om de website van de vervoerder raad te plegen om te kijken of de vervoerder hier zelf een regeling voor heeft vastgesteld.

Combinatie van vervoerders

Indien je met meerdere vervoersmaatschappijen reist, wordt het ingewikkelder (denk aan een deel van de reis met Arriva en een deel met de NS). Vaak kun je alleen een schadeclaim indienen bij de vervoerder waar je de vertraging hebt opgelopen. Bij de andere vervoerder heb je vaak geen recht op een schadevergoeding, tenzij zij zelf aangeven dat dit wel het geval is. Zo keert de NS niet uit bij vertragingen bij andere vervoerders. Het is dus raadzaam om altijd even de website van de vervoerder raad te plegen.

Ben je onlangs slachtoffer geworden van een vertraging in het openbaar vervoer? Wil je weten of je recht hebt op een vergoeding? Neem dan contact met ons op, wij zoeken het graag voor je uit! Bel naar 050-363 4675, stuur een mailtje naar steunpunt@groningerstudentenbond.nl, bezoek ons op kantoor of stuur ons een berichtje op onze Facebookpagina. Onze openingstijden zijn maandag, woensdag en donderdag van 12.00 uur tot 17.00 uur.

 

Deze blog is geschreven door Nadia Raap, medewerker van het Juridisch Steunpunt.

Publicatiedatum: 24-01-2018.

 

 

Het Juridisch Steunpunt is maandag, woensdag en donderdag. geopend van 12:00 tot 17:00 uur en bestaat uit meerdere medewerkers. Het kan zijn dat je vraag niet van begin tot eind door dezelfde medewerker behandeld wordt, maar dat je soms van een andere medewerker antwoord zult krijgen. Wij zijn telefonisch te bereiken op 050 – 363 4675, via de Facebookpagina Juridisch Steunpunt Groningen of via de mail steunpunt@groningerstudentenbond.nl. Je kunt ook bij ons langskomen op kantoor.

 

##DISCLAIMER##
Het Juridisch Steunpunt van de Groninger Studentenbond (GSb) is een onderdeel van de Stu-dentenlijn (LSVb). Het Juridisch Steunpunt besteedt veel aandacht aan de juistheid en volle-digheid van de verstrekte informatie. Het Juridisch Steunpunt Groningen is niet verantwoor-delijk en aansprakelijk voor eventuele fouten en onvolkomenheden in de verstrekte informatie. Indien we opmerkzaam worden gemaakt van onjuistheden, zullen wij deze verbeteren. Tevens is het Juridisch Steunpunt Groningen niet aansprakelijk voor enige vorm van schade, materieel en immaterieel, veroorzaakt door het gebruik van de inhoud, goederen of diensten.